Lubelski OW NFZ Lubelski Oddział Wojewódzki Narodowego Funduszu Zdrowia

Dla pacjenta

Najważniejsze informacje, m.in. jak załatwić sprawę w NFZ, gdzie się leczyć.

Drukuj

Przewodnik – jak się leczyć podczas wakacji?

2 lipca 2019

 

 

Przewodnik – jak się leczyć podczas wakacji?

 

Będąc ubezpieczonym w Narodowym Funduszu Zdrowia mają Państwo prawo do korzystania ze świadczeń opieki zdrowotnej na terenie całego kraju.

Ubezpieczenie w NFZ daje Państwu również możliwość uzyskania opieki medycznej w krajach Unii Europejskiej/EFTA. W tym celu należy zaopatrzyć się w Europejską Karte Ubezpieczenia Zdrowotnego (EKUZ).

     

 URLOP W KRAJU

 

WIZYTA U LEKARZA W  TRAKCIE URLOPU

Jeśli w trakcie urlopu będą Państwo musieli skorzystać z pomocy lekarza wystarczy, że będą mieć Państwo przy sobie dowód osobisty. Lekarz na podstawie numeru PESEL sprawdzi Państwa prawo do świadczeń w systemie e-WUŚ.

Jeżeli w rejestracji otrzymają Państwo informację, że NFZ nie potwierdził uprawnień do świadczeń, a wiedzą Państwo, że mają do nich prawo, mogą Państwo złożyć oświadczenie o swoim prawie do świadczeń, które musi zawierać:

  • imię i nazwisko pacjenta,
  • adres zamieszkania,
  • podstawę prawną do świadczeń, np. zawarta umowa o pracę, emerytura,
  • numer PESEL,

oraz okazać dowód osobisty, paszport, prawo jazdy albo legitymację szkolną w przypadku osoby, która nie ukończyła 18. roku życia.

Po powrocie z urlopu warto wyjaśnić sprawę zgłoszenia do ubezpieczenia ze swoim pracodawcą, w ZUS lub w oddziale NFZ. 

 

LEKI NA WAKACJACH!

Jeśli przyjmujesz stale leki, lub w pewnych okolicznościach musisz stosować szczególne środki doraźne (np. przerywające atak astmy), nie możesz zapomnieć ich zabrać ze sobą. Jeśli nie planujesz brać większego zapasu leków, możesz zabrać dodatkową receptę.

W przypadku wyjazdu za granicę – sprawdź, czy będzie ona honorowana w danym kraju. Warto również pamiętać o zabieraniu ulotek dołączonych do leków, aby móc sprawdzić np. możliwe działania niepożądane lub sposoby podania leku.

Jeśli cierpisz na kilka schorzeń, przygotuj listę leków, które przyjmujesz. W trakcie wizyty u lekarza, będzie wiedział, co może przepisać, żeby leki nie wchodziły w interakcje.

 

GDZIE SZUKAĆ POMOCY MEDYCZNEJ?

Przebywając na urlopie poza miejscem zamieszkania, mogą Państwo korzystać z różnych form świadczeń:

  • lekarz podstawowej opieki zdrowotnej: można się zgłosić do przychodni, która opiekuje się pacjentami w miejscu pobytu. Poradnie POZ udzielają pomocy od poniedziałku do piątku w godzinach 8.00 - 18.00. W poradni można uzyskać informacje, gdzie szukać pomocy w godzinach wieczornych i w nocy oraz w dni wolne od pracy;
  • nocna i świąteczna opieka zdrowotna: udzielana jest po godzinie 18.00 do 8.00 rano w dni powszednie oraz całodobowo w dni wolne od pracy. W razie nagłego zachorowania lub nagłego pogorszenia stanu zdrowia pacjent może się udać po pomoc do dowolnego punktu sprawowania tej opieki, np. tam, gdzie ma najbliżej, niezależnie od tego, gdzie mieszka. Dyżurujący lekarz przyjmuje na miejscu w poradni (ambulatorium); może też udzielać porad telefonicznie. W wyjątkowych, medycznie uzasadnionych, przypadkach lekarz lub pielęgniarka udają się do domu chorego lub do miejsca jego pobytu. W razie potrzeby dyżurujący lekarz może skierować pacjenta do szpitala lub wezwać karetkę pogotowia ratunkowego;
  • szpitalny oddział ratunkowy, izba przyjęćw razie nagłego urazu lub zachorowania należy udać się do najbliższej szpitalnej izby przyjęć lub szpitalnego oddziału ratunkowego. Oddziały te nie zastępują lekarza podstawowej opieki zdrowotnej, ani lekarza poradni specjalistycznej. Lekarz kieruje wyłącznie na badania i konsultacje niezbędne ze względu na stan nagłego zagrożenia życia lub nagłego, poważnego zagrożenia zdrowia;
  • stomatologiczna pomoc doraźna: w razie nagłego bólu zęba czy powikłań związanych z wcześniejszym leczeniem można skorzystać z pomocy stomatologa w jednej z poradni pracujących w ramach doraźnej opieki stomatologicznej. Poradnie pracują w dni powszednie od 19 do 7 rano, a w soboty, niedziele i święta przez całą dobę. Lista poradni jest dostępna na stronie lokalnego oddziału NFZ lub wystarczy zadzwonić na Telefoniczną Informację Pacjenta; 800 190 590
  • pogotowie ratunkowew sytuacjach bezpośredniego zagrożenia życia lub w innych stanach nagłych należy wezwać karetkę pogotowia ratunkowego, dzwoniąc na numer 999 lub 112.

 

 

CZY PAŃSTWA DZIECKO BĘDZIE MIEĆ ZAPEWNIONĄ OPIEKĘ PODCZAS KOLONII?

Na obozach i koloniach opiekę medyczną Państwa dziecku zobowiązany jest zagwarantować organizator imprezy. Gdy tak się nie stanie, zawsze można skorzystać z pomocy miejscowego lekarza, który ma podpisaną umowę  z NFZ.

Jeżeli organizator o to nie poprosił, powinni Państwo przekazać mu numer PESEL dziecka, który jest niezbędny przy pierwszorazowej wizycie u lekarza.

Jeśli Państwa dziecko cierpi na chorobę przewlekłą powinni Państwo pamiętać o zaopatrzeniu dziecka w zażywane przez nie dotychczas leki i pisemnie poinformować opiekunów na co dziecko jest uczulone.

 

 

BEZPIECZNE WAKACJE Z KARTĄ EKUZ

 

 

 

Obowiązkowe ubezpieczenie zdrowotne, które jest przez pacjenta regularnie opłacane w Polsce będzie honorowane również w krajach UE i EFTA. Dzięki niemu – w stanach nagłych, ale i podczas choroby pacjenci będą mogli skorzystać z pomocy opieki zdrowotnej gwarantowanej w ramach publicznego systemu ubezpieczeń danego kraju.

Dokumentem potwierdzającym prawo do świadczeń jest Europejska Karta Ubezpieczenia Zdrowotnego (EKUZ).

 

KTO MOŻE OTRZYMAĆ EKUZ?

Kartę mogą otrzymać osoby objęte w Polsce obowiązkowym ubezpieczeniem zdrowotnym oraz członkowie rodziny zgłoszeni do ubezpieczenia, osoby objęte ubezpieczeniem  decyzją wójta (burmistrza, prezydenta) gminy właściwej ze względu na miejsce zamieszkania, nieubezpieczone kobiety w okresie ciąży, porodu i połogu posiadające obywatelstwo polskie i miejsce zamieszkania na terytorium RP,  a także kobiety posiadające status uchodźcy lub ochronę uzupełniającą lub zezwolenie na pobyt czasowy oraz miejsce zamieszkania na terytorium RP, nieubezpieczone osoby posiadające obywatelstwo polskie i miejsce zamieszkania na terytorium RP, które nie ukończyły 18 roku życia wyjeżdżające w celach turystycznych, w celu odwiedzenia rodziny lub znajomych, w celu podjęcia studiów lub oddelegowania do pracy za granicę przez polskiego pracodawcę. Ważność EKUZ zależy od kategorii ubezpieczonych - od 2 miesięcy do 5 lat.  Jeżeli jednak w tym czasie pacjent utraci status osoby ubezpieczonej w NFZ, karta w tym samym dniu traci ważność. 

 

JAK I GDZIE MOŻNA UZYSKAĆ EKUZ?

W Oddziale Wojewódzkim lub jego delegaturach wystarczy złożyć wniosek, a w sytuacji kiedy Oddział NFZ nie może potwierdzić faktu posiadania prawa do świadczeń należy dołączyć kserokopię aktualnego dowodu ubezpieczenia (np. ZUS RMUA, legitymacji emeryta/rencisty lub decyzji ZUS o przyznaniu świadczenia), a dla członka rodziny dodatkowo potwierdzenie zgłoszenia do ubezpieczenia – ZUS ZCZA/ ZUS ZCNA.

Druki wniosków są dostępne w Oddziale i jego delegaturach oraz na stronach internetowych: www.nfz-lublin.pl, www.ekuz.nfz.gov.pl.

Karta EKUZ wydawana jest nieodpłatnie.

Lubelski Oddział NFZ wydaje karty:

  • w  siedzibie Oddziału w Lublinie, ul. Koryznowej 2d, tel. 81 531 05 98
  • w godz. 8.00 -15.30 – poniedziałek, wtorek, czwartek i piątek
  • w godz. 8.00 – 18.00 – środa

oraz w placówkach zamiejscowych:

  • w Delegaturze w Zamościu, ul. Partyzantów 3, tel. 84 677 64 10
  • w Delegaturze w Chełmie, ul. Ceramiczna 1, tel. 82 562 22 12
  • w Delegaturze w Białej Podlaskiej, ul. Warszawska 12c, tel. 83 344 93 05
  • od poniedziałku do piątku w  godz. 8.00-15.30.

Wnioski o wydanie EKUZ można złożyć osobiście. Jednakże serdecznie zapraszamy do składania wniosków w innej formie np.:

  • faksem na numery:
  1. Oddział w Lublinie, fax 81 531 05 28,
  2. Delegatura w Zamościu, fax 84 677 64 21,
  3. Delegatura w Chełmie, fax 82 562 22 01,
  4. Delegatura w Białej Podlaskiej, fax 83 344 93 21.
  • za pośrednictwem poczty elektronicznej na adresy email:
  1. Oddział w Lublinie, email: info@nfz-lublin.pl,
  2. Delegatura w Zamościu, email: delegatura.zamosc@nfz-lublin.pl,
  3. Delegatura w Chełmie, email: delegatura.chelm@nfz-lublin.pl,
  4. Delegatura w Białej Podlaskiej, e-mail: delegatura.biala-podlaska@nfz-lublin.pl.

(w przypadku, kiedy wniosek nie zawiera podpisu wnioskodawcy, wnioskodawca musi osobiście odebrać kartę EKUZ),

  • drogą pocztową.

Kartę EKUZ można odebrać osobiście albo NFZ odeśle ją na wskazany adres.

W przypadku osobistego zgłoszenia zazwyczaj karty wydawane są w tym samym dniu, jednak w okresach urlopowych zgłasza się więcej osób, mogą więc pojawić się kolejki.

 

W JAKICH SYTUACJACH NALEŻY SKORZYSTAĆ Z EKUZ?

Zgłaszając się po pomoc medyczną kartę należy pokazać możliwie jak najwcześniej lekarzowi lub administracji szpitala. Najczęściej potrzebny jest w takiej sytuacji dowód tożsamości. Musicie Państwo pamiętać, że jesteście traktowani tak samo, jak mieszkańcy danego kraju – w większości krajów UE/EFTA część kosztów jest pokrywana przez pacjentów na zasadzie opłat bezpośrednich. Jest to tzw. współpłacenie pacjenta (np. koszty hotelowe), które nie podlega finansowaniu przez NFZ. Przed urlopem warto sprawdzić, na jaki zakres bezpłatnej pomocy mogą Państwo liczyć w razie wypadku lub nagłego zachorowania. Informacje na ten temat znajdują się na stronie:  www.ekuz.nfz.gov.pl.

Należy pamiętać, że prywatni lekarze nie honorują EKUZ. Za ich usługi płacicie Państwo sami, a NFZ nie zwraca tych kosztów. Przed wizytą warto więc upewnić się, jaki jest jej koszt – szczególnie w miejscowościach turystycznych, gdzie opieka gwarantowana jest często wyłącznie w gabinetach prywatnych. By zabezpieczyć się przed takimi sytuacjami warto wykupić dodatkowe komercyjne ubezpieczenie, które często umożliwia pokrycie kosztów leczenia – tego typu ubezpieczenia oferują m.in. biura podróży.

 

JAK UZYSKAĆ ZWROT KOSZTÓW LECZENIA PONIESIONYCH W KRAJACH UNII, JEŚLI NIE POSIADAJĄ PAŃSTWO PRZY SOBIE EKUZ?

 

W przypadku, kiedy osoba poniosła koszty leczenia w jednym  z krajów UE/EFTA może starać się o ich zwrot, niezależnie od tego, czy podczas pobytu za granicą posiadała przy sobie kartę EKUZ. Należy pamiętać jednak o tym, że w większości krajów ubezpieczeni pokrywają część kosztów leczenia z własnych środków i są to opłaty, które nie podlegają refundacji przez Narodowy Fundusz Zdrowia. Ponadto jeśli osoba nie ma ze sobą EKUZ, może być potraktowana jak pacjent komercyjny, a więc koszty które poniesie mogą być zdecydowanie wyższe od tych, które, zgodnie z przepisami unijnymi, będzie mógł zwrócić NFZ. Aby uzyskać zwrot kosztów po powrocie do Polski należy we właściwym Oddziale Wojewódzkim złożyć odpowiedni wniosek wraz z oryginałami rachunków i potwierdzeniem wpłaty. Szczegółowe informacje, dotyczące zasad otrzymania refundacji oraz wymaganych dokumentów, można znaleźć na stronie internetowej Funduszu.

 

 

Rzecznik Prasowy

Wszystkie aktualności