Najważniejsze informacje, m.in. jak załatwić sprawę w NFZ, gdzie się leczyć.
Zdarza się, że choroba dopada nas w najmniej spodziewanym momencie. Co zrobić, gdy zachorujemy akurat wtedy, gdy nasz lekarz rodzinny nie pracuje, czyli np. w nocy, albo w czasie świąt? Co wtedy możemy zrobić? Gdzie szukać pomocy?
O ile nie jest to stan nagły, który mógłby zagrozić naszemu życiu, pomocy możemy szukać w punktach nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej. Przychodnie te udzielą nam pomocy, gdy nagle zachorujemy lub pogorszy się stan naszego zdrowia.
ZASADY KORZYSTANIA Z NOCNEJ I ŚWIĄTECZNEJ OPIEKI ZDROWOTNEJ
WYKAZ PUNKTÓW NOCNEJ I ŚWIĄTECZNEJ OPIEKI ZDROWOTNEJ NA TERENIE LUBELSZCZYZNY
W sytuacji stanu nagłego - pomocy udziela pogotowie ratunkowe, izba przyjęć, szpitalny oddział ratunkowy.
Stan nagły to stan, w którym odroczenie w czasie pomocy medycznej może skutkować utratą zdrowia lub życia. Dlatego w stanach nagłych świadczenia opieki zdrowotnej są udzielane pacjentowi niezwłocznie i bez skierowania, a pacjent ma prawo skorzystać z pomocy pielęgniarki, położnej, lekarza, czy też szpitala, którzy nie mają podpisanej umowy z Narodowym Funduszem Zdrowia.
Stany nagłe, bezpośrednio zagrażające życiu to między innymi: utrata przytomności, zaburzenia świadomości, drgawki, nagły, ostry ból w klatce piersiowej, zaburzenia rytmu serca, nasilona duszność, nagły ostry ból brzucha, upadki z wysokości, złamania itd.
W sytuacjach bezpośredniego zagrożenia życia pacjenta, należy wezwać karetkę pogotowia ratunkowego.
Aby wezwać pogotowie ratunkowe, należy zadzwonić:
Najważniejsze informacje, które należy podać po zgłoszeniu dyspozytora:
» dokładne miejsce zdarzenia (adres, lokalizacja, punkty orientacyjne),
» powód wezwania,
» kto potrzebuje pomocy,
» kto wzywa zespół ratownictwa medycznego.
Należy odpowiadać na pytania dyspozytora, dostosować się do jego zaleceń w zakresie udzielenia pierwszej pomocy. Przyjęte wezwanie powinno zostać potwierdzone przez dyspozytora.
Ratownictwo medyczne
Zadania związane bezpośrednio z ratowaniem zdrowia i życia w stanach nagłych realizowane są w ramach systemu ratownictwa medycznego. Po przyjeździe na miejsce wezwania, ratownicy udzielają choremu pierwszej pomocy i – gdy jest taka potrzeba – zawożą go do szpitala. Pacjent nie ma wpływu na to, do którego szpitala zostanie przewieziony.
Udzielający pomocy doraźnej zespół ratownictwa medycznego transportuje bowiem chorego do najbliższej placówki, wskazanej przez dyspozytora lub koordynatora medycznego.
Izba przyjęć
W przypadku subiektywnego poczucia zagrożenia życia lub w sytuacjach nagłych pacjent ma prawo skorzystać z pomocy doraźnej w szpitalnej izbie przyjęć bez skierowania. W razie konieczności pacjent jest w izbie zabezpieczany medycznie i transportowany do innej, specjalistycznej placówki. Izba przyjęć nie jest miejscem, w którym udzielane są porady planowe. Świadczenia planowe pacjent może otrzymać w ciągu dnia, w trybie ambulatoryjnym, u swojego lekarza rodzinnego lub lekarza specjalisty. W izbie przyjęć udzielane są świadczenia wyłącznie w trybie nagłym.
Szpitalny oddział ratunkowy (SOR)
W szpitalnym oddziale ratunkowym udzielana jest pomoc chorym znajdującym się w stanie zagrożenia zdrowia i życia, np. z powodu wypadku, urazu, czy też zatrucia. Do szpitalnego oddziału ratunkowego pacjent może zgłosić się bez skierowania.
Nie obowiązuje rejonizacja. Pomoc udzielana jest niezależnie od miejsca zamieszkania pacjenta i miejsca zdarzenia.
Ze świadczeń szpitalnego oddziału ratunkowego nie należy korzystać w celu uzyskania:
» recepty na stosowane przewlekle leki;
» konsultacji specjalistycznych i badań dodatkowych, poza niezbędnymi w danym momencie;
»zwolnienia lekarskiego, wniosku do ZUS, skierowania do sanatorium oraz innych zaświadczeń i druków medycznych niezwiązanych z aktualnym zachorowaniem.
Szpitalny oddział ratunkowy jest przeznaczony dla pacjentów wymagających pomocy w stanie nagłym, ale nie zastępuje lekarza podstawowej opieki zdrowotnej ani lekarza poradni specjalistycznej.
Dokumenty
Szpitalne Oddziały Ratunkowe i Izby Przyjęć na Lubelszczyźnie – dane teleadresowe
Aby potwierdzić swoje prawo do świadczeń opieki zdrowotnej pacjent powinien przedstawić dokument ubezpieczenia zdrowotnego.
W przypadku stanu nagłego dokument ten może być przedstawiony w innym czasie,
W przypadku stanu nagłego, brak dokumentu ubezpieczenia zdrowotnego nie może być powodem odmowy udzielenia pomocy medycznej.
Uwaga:
Od 1 styczna 2013 r. każdy udający się do lekarza będzie mógł potwierdzić swoje prawo do świadczeń – w szpitalu, przychodni, czy w gabinecie lekarza, bez konieczności przedstawiania dodatkowych dokumentów poświadczających uprawnienia. Do weryfikacji wystarczy jedynie numer PESEL pacjenta oraz dokument potwierdzający jego tożsamość.
Weryfikacja uprawnień będzie odbywała się w systemie elektronicznym eWUŚ.
Dyrektor
Lubelskiego OW NFZ
Krzysztof Tuczapski